رئيسية منتدى حلاوتهم

جديد المنتدى
جديد قسم الحلويات
المواضيع المميزة




المواضيع المميزة خصآئص التسجيـل خـواص هامـة رفـع الصـور أقســام عـامة
العودة   منتدي حلاوتهم > >
طفولة وامومة كل مايتعلق بتربية الاطفال و طرق العناية بهم قصص اطفال قصص اطفال قصيرة نصائح لطفلك مقتطفات تربوية مهارات يدوية رسومات للتلوين
     
إضافة رد  المفضلة
  عايزة ولادك يسمعو الكلام .....و ياكلو الخضار ......و تنظمى يومهم ...طيب ادخلى !!!
الردود المشاهدات
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  رقم المشاركة : ( 1 )
قديم 14-03-2013
الصورة الرمزية مهندسة سلفية
مهندسة سلفية
♥~{::.عـضوة ذهبية .::}~♥
مهندسة سلفية غير متواجد حالياً
صاحبة الموضوع
بيانات العضوة
رقـــم العضويـــة : 17
تــاريخ التسجيـل : Feb 2013
العــــــــمـــــــــر : 37
الــــــدولـــــــــــة : مصر
الــــــمدينـــــــــة : القاهرة
الحالة الاجتماعية : متزوجة
الـــــوظيفـــــــــة : ام ولادى و زوجة
المشاركـــــــــات : 2,114 [+]
الأصـــــدقـــــــــاء : 26
عــدد الـــنقــــــاط : 223
عايزة ولادك يسمعو الكلام .....و ياكلو الخضار ......و تنظمى يومهم ...طيب ادخلى !!! - صاحبة المشاركة njma-monthمهندسة سلفية


عايزة ولادك يسمعو الكلام .....و ياكلو الخضار ......و تنظمى يومهم ...طيب ادخلى !!!

انا كعادة امهات كتير صوتى اد كدة ف البيت كل شوية و خصووووووووووووووووصا " لبنتى الكبيرة
و دة طبعا" غلط جدا"و بنتى ابتدت تتاثر جامد


طيب فكرت و دورت و بصو لقيت الجداول دى طبعتها

دة اول واحد كتبت اسم كل واحدة فوق جدول من دول
و اللى تعمل حاجة حلوة ارسم وش بيضحك

و لما تعمل حاجة وحشة امح الضحكة و ارلاسم بق مقلوب زعلانة يعنى

و طبعا" و انتى بتمسحى السلوك بيتغير خالص و تقولى خلااااص مش هاعمل كدة بس برررردة ارسم الزعلان و اقولها طيب خلاص انا زعلت اعملى حاجة كويسة بقى علشان اضحك و اتبسط منك و اخليها تعمل اى حاجة بسيطة ترتب لعب او اىحاجة و اقوم راسمة الhappy face زى ما احنا بنسميهم علشان لسة واخداهم ف المدرسة

و اااااااااااخر اليوم قبل غسيل السنان ادى بنبوناية واااااحدة للى انتى هابى منة و المش هابى منة بردة خلية يعمل اى حاجة علشان تبقى هابى و تدية ............

دة بقى رووووووووووووووووعة ف المفعول
هما مفروض يعملو دايرة حول الحاجة اللى اكلوها لو ميعرفوش اعمليها انتى بس هما احسن....بقو بياكلو علشان يعملو الدايرة

دة لسة مستخدمتوش بس فكرتة عجبانى مووووووووووووووووووو ت
انا ان شاء الله هبتدى فية من اول الاسبوع
و هاعمل اية بقى ؟؟؟



هارسم رسومات رمزية عسووولة كدة عند كل وقت عن اللى هنعملة
يعنى هاعمل يوم بيوم من باليل و هما معايا و كل واحدة هارسم ف جدولها مثلا" الكبيرة الصبح مدرسة هارسم لها مبنى كدى عسول كروكى و التانية ارسم لها بقى نشاط اكون مرتباة تعملة الصبح او كمبيوتر او كدة و هكذا لليوم كلة و ف الاخيرة بتاعت النوم هارسم فرشة اسنان و معجون و سرير و حد نايم علية كروكى بردة كدة زى رسومات الاطفااال

و كل وقت ييجى بالتقريب اقولهم يلا كل واحد تروح تشوف مفروض تعمل اية دلوقتى ........دة علشان اعلمهم النظاااااام من صغرهم و ان اليوم مش نعيشة كدة من غير تنظيم و يقدرو قيمة الوقت ..


هااااااااااااااااااا اا اية رايكم
انا لزقت الحاجات دى كلللللها على دولابهم و شكلهم تحححفة فرحانة بيهم





المصدر : منتدي حلاوتهم - من قسم: طفولة وامومة





التعديل الأخير تم بواسطة مهندسة سلفية ; 14-03-2013 الساعة 10:30 PM
رد مع اقتباس
  رقم المشاركة : ( 2 )
قديم 14-03-2013
الصورة الرمزية حلاوتهم
حلاوتهم
ღ الحمدلله ღ
0

حلاوتهم غير متواجد حالياً
بيانات العضوة
رقـــم العضويـــة : 2
تــاريخ التسجيـل : Jan 2013
العــــــــمـــــــــر :
الــــــدولـــــــــــة : فى قلب امى الغالية
الــــــمدينـــــــــة : Aswan
الحالة الاجتماعية : تقصدونى انا
الـــــوظيفـــــــــة : فى خدمة حلاوتهم
المشاركـــــــــات : 2,763 [+]
الأصـــــدقـــــــــاء : 102
عــدد الـــنقــــــاط : 552
رد: عايزة ولادك يسمعو الكلام .....و ياكلو الخضار ......و تنظمى يومهم ...طيب ادخلى !!! - صاحبة المشاركة njma-monthحلاوتهم


بارك الله فيكى
فكره جميله جداااا جداااا


رد مع اقتباس
  رقم المشاركة : ( 3 )
قديم 16-03-2013
الصورة الرمزية مهندسة سلفية
مهندسة سلفية
♥~{::.عـضوة ذهبية .::}~♥
مهندسة سلفية غير متواجد حالياً
صاحبة الموضوع
بيانات العضوة
رقـــم العضويـــة : 17
تــاريخ التسجيـل : Feb 2013
العــــــــمـــــــــر : 37
الــــــدولـــــــــــة : مصر
الــــــمدينـــــــــة : القاهرة
الحالة الاجتماعية : متزوجة
الـــــوظيفـــــــــة : ام ولادى و زوجة
المشاركـــــــــات : 2,114 [+]
الأصـــــدقـــــــــاء : 26
عــدد الـــنقــــــاط : 223
رد: عايزة ولادك يسمعو الكلام .....و ياكلو الخضار ......و تنظمى يومهم ...طيب ادخلى !!! - صاحبة المشاركة njma-monthمهندسة سلفية


و فيكى يا قمر

رد مع اقتباس
  رقم المشاركة : ( 4 )
قديم 17-03-2013
الصورة الرمزية سلمى المصرية
سلمى المصرية
♥~{::. مـلـكة حلاوتهم .::}~♥
سلمى المصرية غير متواجد حالياً
بيانات العضوة
رقـــم العضويـــة : 40
تــاريخ التسجيـل : Mar 2013
العــــــــمـــــــــر :
الــــــدولـــــــــــة : بيتنا
الــــــمدينـــــــــة : شارعنا
الحالة الاجتماعية : زوجة مفروسة
الـــــوظيفـــــــــة : اعدة فى ال
المشاركـــــــــات : 1,929 [+]
الأصـــــدقـــــــــاء : 21
عــدد الـــنقــــــاط : 342
رد: عايزة ولادك يسمعو الكلام .....و ياكلو الخضار ......و تنظمى يومهم ...طيب ادخلى !!! - صاحبة المشاركة njma-monthسلمى المصرية


بارك الله فيكى نصائح هامة جدا


رد مع اقتباس
إنشاء موضوع جديد إضافة رد

انتى الان تشاهدى موضوع : {} لموضوع الأصلي : {عايزة ولادك يسمعو الكلام .....و ياكلو الخضار ......و تنظمى يومهم ...طيب ادخلى !!!} ? من قسم : {طفولة وامومة}
الكلمات الدليلة : ......و, .....و, ...طيب, الخضار, الكلام, ادخلى, تنظمى, ياكلو, يسمعو, يومهم, عايزة, ولادك

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
مشكلة تاخر الكلام عند الاطفال.طرق التخلص من ته تهت الاطفال عطر الزهور طفولة وامومة 2 12-11-2016 10:07 PM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس وجهة نظر الموقع