رئيسية منتدى حلاوتهم

جديد المنتدى
جديد قسم الحلويات
المواضيع المميزة




المواضيع المميزة خصآئص التسجيـل خـواص هامـة رفـع الصـور أقســام عـامة
العودة   منتدي حلاوتهم > > >
حواديت و قصص الاطفال حواديت و قصص قبل النوم
     
إضافة رد  المفضلة
  حدوتة مايا والعسولة للاطفال
الردود المشاهدات
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  رقم المشاركة : ( 1 )
قديم 12-03-2013
حنين
♥~{::. حلاوتهم نشيطة .::}~♥
حنين غير متواجد حالياً
صاحبة الموضوع
بيانات العضوة
رقـــم العضويـــة : 49
تــاريخ التسجيـل : Mar 2013
العــــــــمـــــــــر : 40
الــــــدولـــــــــــة : ام الدنيا
الــــــمدينـــــــــة : مصر
الحالة الاجتماعية : متزوجة
الـــــوظيفـــــــــة : ست بيت
المشاركـــــــــات : 52 [+]
الأصـــــدقـــــــــاء : 0
عــدد الـــنقــــــاط : 10
حدوتة مايا والعسولة للاطفال - صاحبة المشاركة njma-monthحنين


حدوتة مايا والعسولة للاطفال

النهاردة جيبالكم قصة (مايا والمساعدة)
بس قبل ما نبدأ...♥
هتروحي تجيبي ابنك يسمع القصة خلية يتعلم حاجة بدل القعاد علي
mbc3,سبيس تون, ... اللي مبهدلين عقول ولادنا.
الأول نتعرف عليمايا : ....



هي فتاة شقية لكن مطيعة
بتغلط لكن بتصحح غلطها
بتحب الرسم والطبخ
وبتصلي وتصوم وتزكي
ومبتخاصمش اصحابها
وبتحب الـــــناس كللها
وبتمـــــــوت في ماما وبابا
ومتواضعة جـــــــــدآ










هي زي دي بالظبط وعندها اخت عسولة جدا جدا
كدة تبقوا عريفتوا مايا تتبع بقي القصة

بسم الله الرحمن الرحيم
نبدا باذن الله

مايا صحييت من النوم وكانت الساعة 7:00

بعدين قامت تصلي الفجر

بعدين صحيت و كانت جعانة جدا
وفكرت تعمل كيكة مع اختها الكبيرة
لكن اختها كانت تعبانة !!

فقالتلها هاتي اصحابك يساعدوكي
وفعلا مايا اتصلت باصحابها عشان يساعدوها

وأصحاب مايا جم وقالتلهم انها عايزة تعمل كيكة
وهما وافقوا يساعدوها ... وقالت لصاحبتها رحمة:
ينفع تجيبيلي المقادير اللي هقولك عليها من المطبخ.
قالتلها رحمة:
معلش يا مايا انا تعبانة دلوقتي انا جيت


عشان اتسلي بس ومكنتش هنزل عشان كنت تعبانة جدا
راحت راحمة هي اللي جابت المقادير وهي مكنتش زعلانة منهم .
بعدين قالت لسلمي:
لو سمحتي يا سلمي ينفع تخلطي معايا المقادير
قالتلها سلمي:
والله يا مايا انا دلوقتي هروح اخد الدواء عشان ماما هتزعقلي
فمنستننيش انا رايحة اهة اعمليهم انتي عشان هتاخر
وبرضة راحت مايا هيا اللي خلطت المقادير
وهي مش زعلانة منها خالص مالص
بعدين قالت مايا لمريم:
تعالي ساعديني وحطي العجينة في الفرن
واكيد طبعا مريم قالت :
معلش دلوقتي يا مايا هروح اشوف
سلمي لحسن اتأخرت اعمليهم انتي
المرة دي زعلت منهم لانهم مساعدوهاش وهي عملت كل حاجة
والكيكة كانت تجنن ورحمة ومريم جم وأول لما جم يا كلوا
قالت مايا:
لا لا يا حلوين انتم مساعدتونيش في حاجة وانا مش هديكم ولا واحدة
عشان تتعلموا انكم تساعدوا الناس
قال اصحابها لمايا:
احنا اسفين يا مايا واحنا مش تعبانين خالص بس كنا مش عايزين نساعدك
وكنا مكسلين ما انتي عارفانا
قالت مايا :
عشان انتم حبايبي مش هديكم حتة من الكيكة الا لما تزينوها مع بعض وتقطعوها وبعديها ناكل مع بعض
والكيكة كانت تحففففة.

وبعديها بدأو ياكلوها وتوتة توتة خلصت الحدودة
حلوة ولا منتوتة....
وللامانة منقولة وعجبتنى




المصدر : منتدي حلاوتهم - من قسم: حواديت و قصص الاطفال




رد مع اقتباس
إنشاء موضوع جديد إضافة رد

انتى الان تشاهدى موضوع : {} لموضوع الأصلي : {حدوتة مايا والعسولة للاطفال} ? من قسم : {حواديت و قصص الاطفال}
الكلمات الدليلة : للاطفال, مايا, حدوتة, والعسولة

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
صور ازياء اطفال.احدث صور ازياء للاطفال جميله.كولكشن ازياء للاطفال شتوى 2017 عطر الزهور ازياء وملابس الاطفال 3 13-05-2017 10:06 AM
حدوتة نجوم فريده.قصة نجوم فريده للاطفال عطر الزهور حواديت و قصص الاطفال 0 25-02-2017 01:03 AM
حدوتة النجمة الوحيدة.قصة النجمه الوحيده للاطفال جميله عطر الزهور حواديت و قصص الاطفال 5 05-01-2017 01:39 AM
اناشيد الحضانة للاطفال لتعليمهم كلمات بسيطة وقيم جميلة زهرة البنفسج تعليم و انشطة الاطفال 1 04-11-2016 09:40 PM
سالوبتات اطفالي لشتاء2017,ارق سالوبتات للاطفال جمله 2017,متعي طفلك بشتاء هذا العام بناتي هما حياتي ازياء وملابس الاطفال 3 30-10-2016 10:26 PM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس وجهة نظر الموقع