رئيسية منتدى حلاوتهم

جديد المنتدى
جديد قسم الحلويات

المواضيع المميزة خصآئص التسجيـل خـواص هامـة رفـع الصـور أقســام عـامة
العودة   منتدي حلاوتهم > > >

إضافة رد  المفضلة
  قصه كفاحك فى الغربه
الردود المشاهدات
قديم 09-01-2014
الصورة الرمزية للعشق حكاية
للعشق حكاية
♥~{:مبروووك الالفية الثالثة:}~♥
للعشق حكاية غير متواجد حالياً
بيانات العضوة
رقـــم العضويـــة : 269
تــاريخ التسجيـل : Sep 2013
العــــــــمـــــــــر :
الــــــدولـــــــــــة : ليس المهم انامن
الــــــمدينـــــــــة : مملكة الحياة
الحالة الاجتماعية : بنوتة
الـــــوظيفـــــــــة : طالبة في الحياة
المشاركـــــــــات : 3,067 [+]
الأصـــــدقـــــــــاء : 11
عــدد الـــنقــــــاط : 919
رد: قصه كفاحك فى الغربه - صاحبة المشاركة njma-monthللعشق حكاية

صباحكم/مساءكم .كابتشينوههههههههههه هه
من بعد ما حكت حبيبتى جيجى قصه غربتها ..احكيلكم انا كمان قصتى مع الغربه ...

انا طبعا اتولدت في مصر وبعده بابا خدنا السعودية انا وامى وكان وقته عمرى سنه ...فتحت عيونى حصلت نفسي بعالم تانى
خالص..اتربيت وسط السعودين وطبعا اخذت منهم اللغه وللاسف ما بعرفش اتكلم مصري نهاي.واتعلمت اتكلمو بالكتابه فقط
من خلال معرفتى بالناس في الفيس بوك والمنتديات وغيرهم من المواقع ..وافتكر للوقت جيرانا اللى اول ما فتحت عينى حصلتهم كانو سعودين طبعا واما سكنا جديد في الحى اللى عشت فيه 7 سنين وبعده سبناها كانو الناس دول لسه عايشين جديد في المدن كانت عيشتهم في الصحراء
وكانو من احسن الناس اللى عرفتهم وعلي صغر سنى للوقت اللى انا في دة افتكرهم وافتكر ايامهم...بعد اما سبنا الحى ده بدانا حياه تانى خالص عن اللي قبله اصبح لى اختى وهى اختى الوحيده كانت مالئه عليا الحياه ساعه ام كنت صغيره كانت اتولدت في الحى اللى كنا فيه وعلي ما نقلنا كانت 3 سنين عمره بدات احلا ايام واحلا طفوله والطفوله اللى صارت الوقت مجرد ذكريات من شده

حلاوته بتوجع قلبنا.. ومر الوقت والزمان وجاء روح قلبي احمد اخويا ووصلنا لمرحله عمريه وحياه مختلفه تماما"...والمرحله دى كانت من اجمل مراحل حياتى اللى عمرى ما انساه...ومرت الايام واحنا متغربين وكانت معارفنا بالمصرين قليله جدا والسعودين اكتر وقت اما كنا بالحى القديم ومع الوقت صارت بالناس كله اقل من بعد سنين بالغربه او بالاصح من بعد ماللنفوس اتغيرت واصبح كل هدفه المال وخلاص..يعنى بردو بنعرف ناس قليله جدا..واقولكم بئا علي وقتنا كيف بيروح بالغروبه ..
طبعا معروف لكلل شيء ثمن وثمن الغربه صعععععععععععععععب مووووووووووووووووووو وووت ..؟
كفايا اهلنا بيكبرو بالسن ولا بنتمتع معاهم باايام العمر..كفايا ان اهلنا وناسنا يتزوجو ويجيبو اطفال لانكون عارفينهم ولاحاجه
وع رغم كده بنحبهم لانهم حته مننا ..دى نقطه من نقاط دفع تمن الغربه ..تانى نقطه واشده وامره بنسبه ليا ولكل المغتربين
العيد وفرحه العيد ...دى حاجه معدومه الوجود عندى وعند اخواتى من صغرنا ..ولا انا ولا اخواتى جبنا لابس للعيد الا هى مره
واخره كانت لاخويا بس كانت بسنه 2002 لان لا اللبس ولا حتا البسكوت وحاجات العيد اللى بنعمله هتحسسنا بالعيد ..العيد هو الاهل والناس ماهوش لابس وحلويات وفسيخ هههههههههههه..غير بيا العمر والشباب والصحه اللى من اغلا اثمان الغربه اللى بيروحو بالغربه بين اربع حيطان...بس ده كلو اشياء عاديه بنسبالنا مع الوقت ولا صارت تفرق ..لان عيدنا هو اننا كلنا كاسره بخير وبابا وماما وسطنا بالدنيا وما فيه..وبنسبه للمرحله اللى بنعيشه حاليا مرحله كويسه جدااا ومتاقلمين من غير حتا ناس ومعارف تكون معانا ع طول..بنروح ونخروج منتزهات مطاعم اسواق اى حاجه تنسينا الطفش والملل والضغوط النفسيه ...
ومن اجمل لحظات السنه اللى فاتت بنسبالى بالمرحله دى هى اننا رحنا في شهر 3 عملنا عمره وبعده رحله لجده والمدينه وجيننا بردو من 26 يوم بعيد عن الملل والضغوط خطفنا 10 ايام بالمدينه زياره وكانت احلا رحله ختمت بيه سنه 2013ومع كل سنه بنعيش مرحله جديده من العمر..اهى قصه غربتى وكفاحى مع الغربه ..عارفه انى طولت عليكم هههههههههههههههههههه ههههههههه
بس هو الكفاح بيجى بصفحه او سطر دا عاوز مجلدات ههههههههههههههه...
واخر شيء اقولو ....انى منجد هنا معاكم مبسوطه جدا ..وحبيت كل الموجودين ..
ووالله والله انتم حتفظلو بقلبي مهما مر الزمان لانكم شيء حلو وغالي بحياتى ما اقدر انساه ...

قديم 09-04-2014
الصورة الرمزية اميرة الكون
اميرة الكون
![بنــوتــة جــديــدة]!
اميرة الكون غير متواجد حالياً
بيانات العضوة
رقـــم العضويـــة : 536
تــاريخ التسجيـل : Mar 2014
العــــــــمـــــــــر :
الــــــدولـــــــــــة : السعودية
الــــــمدينـــــــــة : جازان
الـــــوظيفـــــــــة :
المشاركـــــــــات : 22 [+]
الأصـــــدقـــــــــاء : 2
عــدد الـــنقــــــاط : 10
رد: قصه كفاحك فى الغربه - صاحبة المشاركة njma-monthاميرة الكون

الله يعين كل واحده عاشت الغربه

قديم 25-04-2014
الصورة الرمزية جيجى
جيجى
.::| مشرفة سابقه|::.
جيجى غير متواجد حالياً
صاحبة الموضوع
بيانات العضوة
رقـــم العضويـــة : 132
تــاريخ التسجيـل : Jun 2013
العــــــــمـــــــــر : 41
الــــــدولـــــــــــة : مصر
الــــــمدينـــــــــة : طنطا
الـــــوظيفـــــــــة : مدرسة
المشاركـــــــــات : 3,040 [+]
الأصـــــدقـــــــــاء : 77
عــدد الـــنقــــــاط : 5190
رد: قصه كفاحك فى الغربه - صاحبة المشاركة njma-monthجيجى

نورتى اميرة الكون

إنشاء موضوع جديد إضافة رد

انتى الان تشاهدى موضوع : {} لموضوع الأصلي : {قصه كفاحك فى الغربه} ? من قسم : {مغتربات حلاوتهم}
الكلمات الدليلة : الغربه, في, قصه, كفاحك