قديم 09-04-2018
الصورة الرمزية عطر الزهور
عطر الزهور شخصيه هامه
.::| مديرة الاقسام المنزلية |::.
( لا ناصر إلا الله ولا معين إلا الله )
عطر الزهور غير متواجد حالياً
صاحبة الموضوع
بيانات العضوة
رقـــم العضويـــة : 30
تــاريخ التسجيـل : Feb 2013
العــــــــمـــــــــر : 34
الــــــدولـــــــــــة : مصر ام الدنيا
الــــــمدينـــــــــة : فى الدنيا
الحالة الاجتماعية : بنوتة
الـــــوظيفـــــــــة : مرزوعه فى البيت
المشاركـــــــــات : 38,938 [+]
الأصـــــدقـــــــــاء : 57
عــدد الـــنقــــــاط : 10527
التعليم في اليابان - صاحبة المشاركة njma-monthعطر الزهور

التعليم في اليابان

التعليم في اليابان مختلف تماما عن التعليم في مصر
فاليابان كل تركيزها في تعليم ابنائها على السلوك فالاطفال حتي عُمر 10 سنوات لا يدخلون الامتحانات والمناهج عندهم مش نظري حفظ وصم زينا للآسف لالالالالا
فالأولوية عندهم في المدارس هي تنمية شخصية الطالب وسلوكياته
خلال الثلاث سنوات الاولى
التعليم الياباني بيهتم بتعليم الطفل إزاى يعيش ويحترم الآخرين,وازاى يتعامل مع الحيوانات وازاي يفهم الطبيعة واللي حواليه ويبقى انسان له قيم الانسانية

زي ضبط النفس ( مش عصبي وبتخانق على الهايفة )
والاحساس بالمسؤلية والعدالة وقيم كتييير

وكمان بيتعلموا دروس عن ازاي يحافظوا علي المكان والبيئة اللي عايشين فيها ونظافة المكان مسؤلية كل شخص مش مقتصر بس زي عندنا على الفراش
المدارس عندهم مش محتاجة لفراشين لانهم هما اللي بينضفوها بأديهم ( اشمعني احنا )

استنوني بعد الفاصل

الطلاب اليابانيون يتناولون وجباتهم الغذائية داخل فصولهم بيتعلموا ازاي ينظفوا المكان بعد الاكل وقبل مغادرة المدرسة وبيجمعوا القمامة داخل السلة المخصصة بلاختلاف انوعها

عشان كدة هما مش محتاجين لتعيين عمال نظافة زي ما قلنا
تصدقوا انا غيرت منهم اشمعنا احنا
اطفالهم يعملوا اللي الكبار عندنا مش بيعملوا اي مؤسسة او مدرسة او اي مكان لازم حاجة مقدسة تعيين فراشين ( احنا مش بنتكسف ) النظافة مسؤليتا كلنا لو كل واحد بينظف مكانه علي الاقل هنحتاج لفراشين؟؟؟؟

ولما الطفل بيتعلم كل ده من صغره لما يكبر هيعمله لوحده من غير ما يفكر ولا يقول اشمعني انا زي ما احنا بنقول

فالغرض من المدارس العامة في اليابان هي التربية والتعليم في كافة مناحي الحياة وتهيئة الطفل ليصبح انسان نافع لفسه ومجتمعه
، مش بس إحفظ وصم الكتب وجيب الدرحة النهائية
ايه فايدة انك تجيب لي الدرجة النهاية في امتحان نظري وانت جايب في اخلاقك وسلوكك صفر ؟؟؟

مدارسنا للأسف مش كدة ومضطرين نتعلم فيها بس على الاقل علمي ابنك في السن صغير بنفسك الحاجات اللي بتفتقدها مدارسنا

المصدر : منتدي حلاوتهم - من قسم: عالم المعرفة